Frozen shoulder

Bent u geïnteresseerd of wilt u een afspraak maken voor de behandeling van artrose? Neem dan contact met ons op onder tel. nr. 0229 – 21 56 15.

Frozen Shoulder

Een frozen shoulder is een aandoening waarbij de beweeglijkheid van de schouder ernstig verminderd is. Deze aandoening komt met name tussen de 40 en 60 jaar voor, en meer bij vrouwen dan bij mannen. In de meeste gevallen is de oorzaak niet duidelijk. Mensen met diabetes hebben een grotere kans op het krijgen van een frozen shoulder.

Naast medicijnen en injectietherapie tegen de pijnklachten is fysiotherapie zeer zinvol. Met fysiotherapie wordt de bewegingsbeperking bestreden. Aan de hand van de verschillende verschijnselen (pijn, beperking, tijdsduur) wordt de therapie ingesteld. Er is dus sprake van maatwerk. Als niets helpt en de kwaliteit van leven onder deze aandoening lijdt, dan is een operatie te overwegen. Hierbij is intensief overleg tussen de therapeut, patiënt en behandelend arts noodzakelijk. Wij hebben intensief contact met de orthopedisch chirurgen van het Dijklander ziekenhuis in Hoorn.

Oefeningen voor een frozen shoulder

Elke fase vraagt specifieke oefeningen. Van uw fysiotherapeut krijgt u hiervoor instructies. Heel belangrijk is u zowel tijdens als na de oefeningen geen voelt. Wilt u alvast beginnen voordat u bij een fysiotherapeut geweest bent? De onderstaande oefeningen kunnen zeker geen kwaad.

• Sta met een hand geleund op een tafel. Laat uw arm ontspannen naar beneden hangen. Zwaai uw arm voorwaarts en achterwaarts. U kunt eventueel een licht gewichtje in de hand houden.
  • Sta met een hand op een tafel geleund. Laat uw arm ontspannen naar beneden hangen. Zwaai uw arm naar links en rechts. U kunt eventueel een licht gewichtje in de hand houden.