Slijmbeursontsteking

Bent u geïnteresseerd of wilt u een afspraak maken voor de behandeling van een slijmbeursontsteking? Neem dan contact met ons op onder tel. nr. 0229 – 21 56 15.

Een slijmbeurs is een structuur in het lichaam die er voor zorgt dat botten, spieren en pezen soepel langs elkaar kunnen glijden. Door overbelasting kan een slijmbeurs ontstoken raken. Hierbij zwelt de slijmbeurs op, geeft pijnklachten en beperkt het bewegen. In de schouder zitten twee belangrijke slijmbeurzen onder de schouderkopspier en het schouderblad. De laatste wordt vaak verantwoordelijk gehouden voor pijn in de schouder, maar vaak is er een andere structuur verantwoordelijk voor de pijn.

Een slijmbeursontsteking begint altijd met pijn. Veelal neemt de pijn in de loop van de tijd toe en als men rust neemt zakt de pijn weer af.

Een slijmbeursontsteking is het beste te diagnosticeren met echografie. De gezwollen slijmbeurs is daarop prima te zien. In onze praktijk bezitten we een echografie apparaat en bezitten we de kennis en vaardigheid om de schouder hiermee te onderzoeken.

Behandeling van een slijmbeursontsteking

Naast rust kan koude toepassing d.m.v. een ijspakking helpen. Eventueel kunt u in overleg met uw huisarts medicijnen gebruiken. In ernstige gevallen is een injectie in de slijmbeurs een goede therapievorm. Zinvol is wel om na te gaan waardoor de slijmbeurs overbelast is geraakt. Dat kan éénmalig zijn, maar het kan ook aan de wijze van bewegen van het schoudercomplex liggen. Uw fysiotherapeut kan dit samen met u nagaan.