Schrijfachterstand door corona

De twee Corona lock downs hebben er voor gezorgd dat er steeds meer kinderen zijn die problemen hebben met leesbaar schrijven en dat de verschillen in het handschrift tussen leerlingen in dezelfde groep op school groter zijn.

Een vlot en leesbaar handschrift is belangrijk omdat het schrijven het leren lezen, spellen en rekenen ondersteunt.

Wilt u weten of uw kind voldoende leesbaar schrijft? Voor scholen is er een quickscan* ontwikkeld om te kunnen beoordelen welke kinderen er problemen hebben met schrijven. Vraag de leerkracht van uw kind of zij/ hij er bekend mee is.

Veel schrijfproblemen kunnen op school worden aangepakt . Maar als het niet lukt dan kunnen wij uw kind helpen om het handschrift te verbeteren.

Ook in de zomervakantie kunt u bij ons terecht. Twee afspraken in de week, met instructie om thuis te oefenen, zorgen ervoor dat uw kind in het nieuwe schooljaar al een heel eind op weg is om een leesbaarder, vlotter en vloeiender handschrift te ontwikkelen.

* Als u als school informatie wilt over de quickscan dan kunt u contact met ons opnemen. Voor meer informatie kunt u ook het filmpje bekijken https://www.youtube.com/watch?v=xVjOGtZSoEQ

Praktijk bereikbaar via omleiding

Vanaf maandag 24 mei is een deel van de Johannes Poststraat afgesloten. Het stuk tussen de Clement Maertenszstraat en de Loniusstraat is afgesloten. Vanaf de kant van de Koepoortsweg zijn wij gewoon bereikbaar. Kom je echter van de kant van de Liornestraat dan is de praktijk bereikbaar via een omleiding.

Er zijn 2 manieren om om te rijden. De makkelijkste is om op de Johannes Poststraat gelijk de eerste straat naar rechts te gaan. U rijdt dan de Sint Laurentiusstraat op. Vervolgens gaat u de eerst straat links de tweeboomlaan op. Vervolgens weer de eerste links de Pater Bleijsstraat op. Als u vervolgens de eerste straat naar rechts gaat dan bent u weer op de normale route, op de Johannes Poststraat.

Een alternatieve omleiding gaat via de Clement Maertenszstraat, drieboomlaan en Loniusstraat (zie kaartje).

De weg is afgesloten tot 24 juni.

 

Vacature FysioHoorn

Ben jij de enthousiaste collega fysiotherapeut of kinderfysiotherapeut (in opleiding mag ook) die op korte termijn bij ons wil komen werken? We hebben nu een vacature voor een waarneming van 16 tot 24 uur voor minimaal 6 maanden. Uitzicht op een vaste overeenkomst is zeker niet uitgesloten.
Wij zien je reactie graag tegemoet en zullen je uitnodigen voor een gesprek om te zien of onze beider verwachtingen matchen.
Stuur je sollicitatie met CV aan Ricco@fysiohoorn.nl .
Wil je alvast een indruk krijgen van onze praktijk? Kijk op www.FysioHoorn.nl

Corona update (15-04-2021)

De huidige maatregelen blijven hetzelfde. Deze maatregelen gelden ook voor mensen die een vaccinatie gehad hebben. Het is niet onomstotelijk bewezen dat een vaccinatie er voor zorgt dat iemand niet besmettelijk is.

De volgende regels gelden dus voor iedereen:
– Heeft u verschijnselen (verkoudheid, koorts, keelpijn, hoesten, benauwdheid, verlies van smaak/reuk)?
– Houd voldoende afstand
– Kom ‘ just in time’, net op tijd is vroeg genoeg
– Kom alleen. Laat familie en vrienden thuis of buiten wachten
– Volg de adviezen van het personeel op
– Graag zelf een badlaken mee nemen voor op de behandelbank
Tevens dragen wij mondkapjes en vragen wij u vriendelijk om (vanaf 12 jaar) ook een mondkapje te dragen binnen de praktijk
Behandelkamers, oefenmateriaal, deurklinken etc worden regelmatig gedesinfecteerd.

Prevalidatie

Kent u iemand die wacht op een “nieuwe” knie of heup? Of wacht u daar zelf op? Oefenen voor de operatie is heel belangrijk. Prevalidatie is preoperatieve revalidatie oftewel revalidatie voor de operatie. Dat betekent dat u voor de operatie alvast oefeningen kunt doen. Waarom is dit goed om te doen? Het is gebleken uit wetenschappelijk onderzoek dat wanneer je beter in conditie bent voor de operatie dit het herstel bespoedigd na de operatie. Tevens is de kans op complicaties kleiner als je fitter bent bij aanvang van de operatie. Een goed begin is dus het halve werk. 

Wat u kunt doen hebben we in een folder gezet. Voor vragen kunt u uiteraard mailen. We helpen u graag!

Aemhaling, stress en gezondheid

Vorige week kregen wij een mail van Monique Smitsloo, redacteur van het tijdschrift ” classy lifestyle”. Zij had een aantal vragen omdat zij een artikel schrijft over ademhaling in relatie tot stress en gezondheid. Onze topper Maaike was zo vriendelijk om antwoorden te geven op de vragen van Monique. Je kunt ze hieronder lezen.

Hoe verhoudt ademhaling zich tot stress? 

De ademhaling is een natuurlijk proces waar wij normaal gesproken niet bewust over nadenken. Op het moment dat er stress ontstaat worden er stresshormonen afgegeven (adrenaline, cortisol, noradrenaline). Deze stresshormonen zorgen er onder andere voor dat de ademhaling sneller gaat, er meer spierspanning ontstaat en het hart sneller gaat kloppen zodat de spieren goed doorbloed worden. Deze stress zorgt er voor dat wij goed kunnen functioneren bv. dat ene tentamen maken of net voor die snelle auto weg duiken. Op het moment dat het tentamen is gehaald of dat de auto weer voorbij is gereden en jij bent veilig, dan zakt het stress niveau weer naar normaal. Je hebt tijd om te herstellen. Indien de stress continu aanwezig blijft, door bv. drukte op het werk, de was die nog gedaan moet worden, je kind die altijd maar aan het treuzelen is, die ene koffie afspraak die nog op de planning staat en vervolgens ook nog ’s avonds moeten sporten, blijven de stresshormonen in het lichaam aanwezig. Dit kan op den duur klachten gaan veroorzaken doordat het hart hard blijft kloppen, de ademhaling hoog en snel blijft en de spanning in het lichaam niet meer afneemt. Er ontstaat een te snelle ademhaling en oppervlakkige ademhaling (hyperventilatie) ook bij activiteiten waarbij de ademhaling helemaal niet hoog hoeft te zijn, bv tijdens een boek lezen. Als dit een lange tijd duurt kan het veranderen in chronische hyperventilatie.

Door bewust te worden van je ademhaling en deze leren te controleren stimuleer je de nervus vagus. Dit is een belangrijke zenuw die juist voor ontspanning en daling van alle stress hormonen zorgt. Op die manier kun je met je ademhaling stress reduceren.

 

Ik las in de volkskrant dat ademhalen wordt geprezen als de manier om stress te bestrijden (na ‘hot topics’ zoals mindfulness en mediatie): merken jullie inderdaad dat hier vaker over wordt gesproken en meer aanvraag over is? 

In de praktijken waar ik werk (Fysiohoorn en mensendieck Heemskerk) zien wij een toename in het aantal mensen die zich aanmelden met de diagnose: hyperventilatie en/of dysfunctioneel ademhalen. Deze diagnose gaat vrijwel altijd gepaard met stressoren (stressfactoren). Denk hierbij aan angst, paniek, emoties, gedachten.

 

Wat kan een onjuiste ademhaling fysiek en mentaal allemaal veroorzaken? 

–        Bonzen van het hart

–        Benauwdheid

–        Tintelingen en/of stijfheid in armen/vingers/rond de mond

–        Snellere en/ diepere ademhaling

–        Spanning

–        Angst / paniek

–        In de war zijn en het gevoel hebben het normale contact met de omgeving te verliezen

–        Duizeligheid

–        Snel vermoeid zijn (ook bij een goede conditie)

–        Opgeblazen buik hebben

–        Niet voldoende diep door kunnen ademen

Zijn er ook veel gemaakte vergissingen over stress en ademhaling?

– Mensen kennen vaak het begrip ‘hyperventilatie’. Zij zien een hyperventilatie aanval voor zich, zoals je wel eens in films ziet. De ademhaling gaat sneller, er wordt een zakje bij gepakt en er wordt vervolgens in het zakje geademd om weer rustig te worden. Tevens bestaat er ook een chronische hyperventilatie, ook wel dysfuncioneel ademen. Hierbij wordt er gedurende een langere periode te snel en te hoog (in de borst) geademd. Er vindt geen adempauze meer plaats. Dit kan dezelfde klachten veroorzaken. Mensen identificeren zich vaak niet met de diagnose hyperventilatie. Pas als ze horen dat de manier waarop ze ademen dysfunctioneel is bij de soort activiteit, gaan ze zichzelf erin herkennen.

– Dat klachten veroorzaakt worden door een te grote hoeveelheid aanwezige zuurstof in het bloed. Echter gaat het juist om de hoeveelheid CO2 die daalt, die ervoor zorgt dat de klachten worden veroorzaakt.

– Dat een ademhaling helemaal niet in je borst mag zitten. Dit mag natuurlijk wel! In activiteit mag deze in je borst zitten en snel gaan. Als deze maar weer rustig wordt en richting de buik gaat als je weer in rust bent.

Kun je gestrest raken van een ‘onjuiste’ ademhaling of is het juist andersom: is een verkeerde ademhaling een symptoom van stress? 

Het kan beide;

–        Op het moment dat je voelt dat je de ademhaling niet onder controle krijgt en hierdoor benauwd raakt, zonder dat je weet wat er aan de hand is, gaat het stressniveau in je lichaam omhoog je kan hierdoor in paniek raken.

–        Vaker zien we bij een verkeerd adempatroon dat er onderliggende stressoren aanwezig zijn, waardoor de ademhaling dus een gevolg van stess is.

 

Wordt er genoeg aandacht besteed aan ‘ademhaling’ in relatie tot stress en psychische klachten vind je? 

Er wordt al meer aandacht aan besteed dan vroeger. Dit komt doordat yoga, meditaties en mindfullness de zweverigheid wat aan het verliezen zijn. Ik vind dat zeker in deze maatschappij al vanaf de basisschool aandacht aan gegeven mag worden. Ademhaliing is een key voor gezond welzijn van de mens. Mensen lopen vaak met vervelende klachten rond, er worden vaak overbodig veel onderzoeken gedaan en dit kost allemaal geld. Als mensen eerder weten wat voor klachten een verkeerde ademhaling kan veroorzaken, zullen zij wellicht relaxter zijn in de sensaties die zij in hen lichaam voelen.

 

Kun je een voorbeeld noemen van een goede ademhalingsoefening? 

Een buikademhaling;

Liggend op je rug met je knieën opgetrokken en je voeten plat op de grond.

Leg je handen op de buik (of een boek)

Adem in richting je handen door de neus -> bolle buik

Adem uit via je lippen door de mond (mag langer zijn dan de inademing) -> vlakke buik

Rust (2 a 3 tellen geen ademhaling)

Herhaal

 

Opbouwend in tijd. Start eens met 5 minuten en breidt dit steeds verder uit. Wil je een normale ademhaling tussendoor, dit mag natuurlijk! Moet je zuchten, gapen en hoesten, ga je gang.

Belangrijk!! Veel mensen die op een ongunstige manier ademhalen vinden dit een moeilijk oefeningen. Ik vergelijk het altijd met fietsen. Dit hebben wij ook moeten oefenen en konden wij ook niet in één keer. Geef jezelf de tijd het een andere manier van ademhalen onder de knie te krijgen. Lukt het vandaag niet, dan is er morgen weer een dag. Zo houd je de lat laag, blijf je vriendelijk voor jezelf en hierdoor bouw je zeker geen extra stress op!

 

STORING VOICEMAIL

Onderstaande storing is opgelost

Op dit moment hebben wij helaas weer te maken met een storing van onze voicemail service. U kunt de voicemail inspreken maar het bericht komt niet bij ons binnen. Spreek daarom svp niet de voicemail in. De makkelijkste manier om ons te bereiken op dit moment is per mail; info@fysiohoorn.nl.

Excuses voor het ongemak

Storing voicemail opgelost

Gisteren zijn wij erachter gekomen dat we de afgelopen week te maken hebben gehad met periodes waarin onze voicemail een storing had.
U kon de voicemail gewoon inspreken, maar uw bericht kwam niet bij ons door op de praktijk.
Erg vervelend, want het kan dus zijn dat u nog zit te wachten op een telefoontje van ons.
Wij bellen normaal gesproken op dezelfde werkdag terug. Hebben wij u niet terug gebeld terwijl u wel de voicemail heeft ingesproken? Excuses hiervoor. Maar laat svp even opnieuw een berichtje achter of stuur een mail naar info@fysiohoorn.nl

Gebroken pols?

Bent u gevallen tijdens alle ijspret? Een gebroken pols kan ons allemaal overkomen. Bent u zo’n pechvogel? Onze handtherapeut Meerjam Bouman heeft enkele oefeningen voor u! Klik hier en kijk naar deze video.

Team FysioHoorn 2021

In 2021 staat het complete team van FysioHoorn weer voor u klaar om u te helpen bij uw problemen in het bewegingsapparaat. Het afgelopen jaar was vanwege de Covid pandemie een apart jaar. We hebben de praktijk deuren 6 weken moeten sluiten, we hebben de huisregels moeten aanpassen om “corona proof” te kunnen werken. Echter was het op personeel vlak ook een apart jaar. 2 gezichten van de zaak hebben de praktijk helaas verlaten in 2020. Hidde was natuurlijk in maart al gestopt bij FysioHoorn en is uit het vak fysiotherapie gestapt. Hierdoor is Thessa extra dagen gaan werken. Mathé is ook gestopt met werken en is met zijn welverdiende pensioen gegaan. Om Mathé te vervangen hebben we een nieuwe, enthousiaste fysiotherapeute, Anouk Rustenburg, aangenomen. Veel plezier bij FysioHoorn Anouk! Meer informatie over Anouk is te vinden op http://www.fysiohoorn.nl/cms/medewerkers/anouk/

Anita, Anouk, Chiel, Iris, Karin, Maaike, Meerjam, Patrick, Ricco en Thessa wensen u allen een fijn en gezond 2021 toe!